Daně a jak na ně. Tchaj-wan versus Itálie

Jak lze vyčíst z mých předchozích blogů, o výběru daní nemám valné mínění. Daně považuji za krádež. Stát nás nejprve oloupí a pak nám za naše daně poskytuje služby, které určitě ne každý daňový poplatník v kvalitě poskytované státem uvítá. Ale co už, v demokracii mají převahu ti, kterým systém, v němž část lidí násilně olupuje druhé, vyhovuje. Státy daně vybírají a jejich úkolem je vybrat na daních co nejvíc.

Propaganda za penize danovych poplatniku je oblibenym nesvarem i u ceskych vlad.iDnes.cz

Proto vymýšlejí různé způsoby, jak odradit občany od daňových úniků. V posledních dnech jsem narazil na dva ukázkové příklady. Jeden je ukázkou lepší a druhý špatné praxe. První příklad je praktikován (možná nejen) na Tchaj-wanu, druhý v Itálii.
První příklad popisuje Dalibor Dědek, ředitel úspěšné české firmy Jablotron. Dalibor Dědek si všiml, že na Tchaj-wanu hlídá výběr daní celý národ. Ministerstvo financí tam pořádá každý měsíc velkou státní loterii. "Vylosují šest výherních čísel a vy si zkontrolujete všechny své účtenky za předchozí dva měsíce. Za účty, na nichž se shoduje poslední trojčíslí, vyhráváte 200 tchajwanských dolarů (114 korun). Za čtyřčíslí tisícovku, za pět čísel čtyři tisíce a tak postupně až dva miliony tchajwanských dolarů. Je přitom úplně jedno, zda byla vaše účtenka za deset korun, nebo za desetitisíce." Zákazníci se tak ve snaze zvýšit svoji šanci na výhru dožadují v obchodech a u poskytovatelů služeb vystavení daňového dokladu.
Druhý příklad je ze současné Itálie. Ta se, jak známo, dostala do vážných ekonomických problémů. Proto politici, kteří mají astronomické dluhy země na Apeninském poloostrově na svědomí, začali přemýšlet, jak z problému ven. K žádnému snižování daní, což je osvědčený nástroj, jak motivovat podnikatele a snížit nezaměstnanost, však ze strany "pravicové" vlády Silvia Berlusconiho nedošlo. Naopak. Italové budou odevzdávat státu ještě větší část svých příjmů a italská vláda si drze nechala vyrobit televizní spoty, které se snaží občanům sdělit, jak je placení daní důležité. Kdopak tyto televizní spoty asi zaplatil? Že by daňový poplatník?Samotný klip je pak krásnou propagandou o tom, jak je krásné odevzdávat peníze státu a jak výborné služby je stát schopen poskytovat, když toho z kapes daňových poplatníků vysaje co nejvíc. Posuďte sami.

Volný, určitě ne dokonalý, překlad: "Když hodně lidí neplatí daně, nefungují veřejné služby, když více lidí platí daně, služby se zlepšují. Ale pouze když platí všichni, tak se služby stávají skutečně výkonnými. Když všichni platí daně, vrací se daně všem...ve službách."

Autor: Marek Numerato | sobota 10.9.2011 16:44 | karma článku: 17,09 | přečteno: 1576x
  • Další články autora

Marek Numerato

Marx, Engels, Buffett

24.8.2011 v 23:49 | Karma: 21,41
  • Počet článků 56
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3617x
Libertarián, běžec, online marketér, publicista